Cybercom tar hem kontrakt på helhetsåtagande värt 20 miljoner

2008-04-24, 08:00
Cybercom har fått en beställning på att hjälpa en framstående leverantör av nätverksutrustning med utformningen av nästa generations radiobasstation. Ordern är värd mer än 20 miljoner kronor under en 15-månadersperiod.

– Det är fantastiskt stimulerande att få det erkännande som detta innebär, från en av våra viktigaste uppdragsgivare, säger Magnus Andersson, VD på Cybercom i Göteborg. Det här bevisar att vi tog rätt beslut för 10 år se’n, när vi lade ner tid och pengar på att kunna köra projekt med sofistikerade inbyggda system direkt inom företaget. Genom åren har ett antal svenska och utländska kunder dragit nytta av att vi kan utveckla system med analog och digital hårdvara, lika väl som inbyggd mjukvara och program.

Framöver kommer mobilt bredband att bli dubbelt så stort som fast bredband, så en omfattande expansion är på gång. För att kunna möta både denna utmaning och operatörernas förväntningar på lägre drifts- och kapitalkostnader, måste nya, effektiva, kompakta radiobasstationer skapas.

– Cybercom har redan drivit flera sådana här projekt inom företagets fyra väggar, säger Dan Dehlén, kundansvarig på Cybercom. Att få det här kontraktet på ett framtida område visar att vi har kapacitet att hjälpa våra kunder med deras marknadsfönster, genom att låta vår kvalificerade personal utarbeta framtidslösningar innan de behövs.

Magnus Andersson, VD, Cybercom Sweden West, 0703 79 18 26
Dan Dehlén, key account manager, Cybercom Sweden West, 0703 79 15 77
Patrik Anshelm, tf. informationsdirektör, Cybercom Group, 070 971 12 84

Cybercom Group är ett högteknologiskt konsultföretag som erbjuder global sourcing för end-to-end-lösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom portaler, mobila lösningar, inbyggda system samt e-commerce och business support systems (BSS). Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, Internet och media (TIM), bank och finans, fordonsindustrin, försvarsindustrin och offentlig sektor. Koncernen har cirka 1 850 anställda med uppdrag världen över och egna kontor på 27 orter i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercomgroup.com.