Cybercom stödjer SOS-Barnbyar i Rwanda

2009-11-13, 11:00
Cybercom har tecknat ett långsiktigt partneravtal med SOS-Barnbyar och kommer att finansiera en betydande del av verksamheten för en grundskola med 200 barn i Gikongoro, Rwanda under två års tid.

– Cybercom prioriterar Corporate Social Responsibility, vi ska uppträda ansvarsfullt i alla länder och i alla sammanhang där vi verkar. Vi är ett kunskapsföretag i internationell tillväxt och det känns oerhört viktigt att vi genom att stödja SOS-Barnbyar kan bidra till kunskapsutveckling i ett land där vi har pågående projekt. Utbildning utgör grunden för ett barns intellektuella, emotionella, sociala och fysiska utveckling samt, inte minst ger möjligheter att ta sig ur fattigdom, säger Patrik Boman, vd och koncernchef, Cybercom Group.

SOS-Barnbyar arbetar för att hjälpa utsatta barn över hela världen. De ger föräldralösa och övergivna barn ett hem, en familj och utbildning. SOS-Barnbyar har varit verksamma i Rwanda i 30 år. Grundskolan i Gikongoro byggdes 1992 och består av sex klassrum som ger undervisning till omkring 200 barn från barnbyn, SOS-Barnbyars familjestärkande program och närområdet varje år. Grundskolan har sedan starten fördubblat sin kapacitet. Nyligen köptes det in datorer till skolan för att underlätta undervisningen och för att barnen ska få lära sig datoranvändning.

– Det glädjer oss att Cybercom vill stödja oss i vårt arbete att hjälpa utsatta barn i världen. Deras engagemang i vår skola i Rwanda är mycket värdefullt. Utbildning är en viktig faktor för ett lands möjlighet att ta sig ur fattigdom, säger Marcus Norberg, tf. generalsekreterare, SOS-Barnbyar Sverige.

Cybercoms partnerskap med SOS-Barnbyar är ett långsiktigt samarbete med återkommande aktiviteter. Samtliga dotterbolag är engagerade i barnbyn i Gikongoro och tillsammans bidrar de till att åtagandet får större genomslag. Cybercoms engagemang i SOS-Barnbyar skapar stolthet bland medarbetarna. Nyligen var några av Cybercoms medarbetare med uppdrag i Rwanda på ett mycket givande och emotionellt besök i barnbyn i Gikongoro.

– Samtliga Cybercoms dotterbolag runt om i världen engagerar sig gemensamt för SOS-Barnbyn i Gikongoro. Det är fantastiskt vilken stark kraft vi märker internt i detta engagemang. Våra medarbetare tycker att det är ett mycket positivt initiativ och vill bidra på olika sätt, säger Kristina Cato, informationsdirektör, Cybercom Group.

Foton från Cybercoms besök i barnbyn i Gikongoro finns bifogat till pressmeddelandet.

Patrik Boman, vd och koncernchef, Cybercom Group +46 73 983 89 79
Marcus Norberg, tf.Generalsekreterare, SOS-Barnbyar Sverige +46 706 769 080
Kristina Cato, informationsdirektör och ansvarig för IR, Cybercom Group +46 708 64 47 02

Cybercom Group är ett högteknologiskt konsultföretag som erbjuder global sourcing för end-to-end-lösningar. Koncernen har etablerat sig som en leverantör i världsklass inom säkerhet, webbportaler, mobila tjänster och inbyggda system. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Koncernen har cirka 2 000 anställda med uppdrag världen över och 28 egna kontor i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Nordiska börsen. Läs mer på www.cybercom.se