Cybercom i partnerskap med Telia när 300 miljoner maskiner kopplas upp

2010-03-25, 13:00
Cybercom ingår i partnerskap med Telia om nya M2M-lösningar. Cybercom kommer att tillsammans med bland andra Telia, Cisco, Ericsson och Intel erbjuda kommunikationslösningar som kopplar upp traktorn med datorn, läskautomaten med lagret och elmätaren med elbolaget.

Kommunikationslösningar som kopplar upp maskiner med varandra så kallade M2M-, maskin till maskin, lösningar, växer nu rekordsnabbt. Om tio år räknar branschbedömare med att 300 miljoner maskiner kommer att vara uppkopplade bara i Sverige. Därför har Cybercom gått med i ett partnernätverk med bland andra Telia, Cisco, Ericsson, Motorola och Intel för kompletta M2M-lösningar.

– Det här öppnar helt nya affärsmöjligheter för företagen. Vi kan bygga mobila lösningar som kopplar upp olika enheter med varandra, till exempel elmätaren i huset med elbolaget. Både elkunden och elbolaget får löpande information om elförbrukning och elkostnader. Det sparar både pengar och öppnar upp för nya tjänster, säger Anders Franzén, vd för Cybercom Sweden East.

Cybercom kan till exempel koppla upp anläggningsmaskinen som är ute i skogen och jobbar med skogsaverkarens serviceavdelning. Anläggningsmaskinen meddelar löpande om den behöver fylla på olja eller bensin.

Läskautomaten som står ute i köpgallerian kan Cybercom koppla upp mot lagret så att läskautomaten löpande berättar vilka drycker som behöver. För handlarens dator berättar läskautomaten när den behöver tömmas på pengar.

För att bygga M2M-system kan företaget behöva allt från hårdvarulösningar som partnern Cisco kan leverera till nätverk från Ericsson och systemintegrationslösningar och verksamhetskonsulter från Cybercom. Via M2M-partnernätverket kommer kunden i kontakt med olika affärskritiska leverantörer.

– Larm och övervakning, handel, mätning, styrning, transport och logistik är bara några områden där vi ser hur M2M-lösningar nu efterfrågas, säger Anders Franzén.

För mer information ring:
Anders Franzén, vd Cybercom Sweden Sweden East +46 705 26 75 15
Anna Trane, Press & PR-manager, Cybercom Group +46 708 84 74 69

Cybercom är ett IT-konsultbolag som erbjuder global leveranskapacitet för lokala och internationella affärer. Koncernen har etablerat sig som en erkänd leverantör inom säkerhet, internet tjänster, mobila tjänster, inbyggda system och telecom management. Tack vare omfattande verksamhetskunnande och bred branscherfarenhet kan Cybercom erbjuda strategi- och teknikexpertis inom telekom, industri, media, offentlig sektor, handel samt bank och finans. Cybercoms konsulter har uppdrag världen över och bolaget har 28 egna kontor i 11 länder. Cybercom grundades 1995 och är sedan 1999 noterat på NASDAQ OMX Stockholm.